Koja je najdivnija skulptura ikada stvorena? Za stotine generacija koje su proučavale klesani mermer velikih majstora, ovo pitanje može imati potpuno različite odgovore, ali… Uz svako poštovanje i divljenje prema genijima antike i renesanse, moj Stendalov sindrom se ipak aktivira na metalne kreacije sa četiri točka. Nemali broj istomišljenika zbog toga jedan vikend u maju odvaja za Concorso d’Eleganza Villa d’Este, događaj koji okuplja najveličanstveniju automobilsku umetnost i njene poklonike.
Prvi Concorso d’Eleganza Villa d’Este održan je 1929. godine u vili na obali jezera Komo, a ova izložba danas je najprestižnija izložba automobila u Evropi i jedna od tri najpoznatije svetske izložbe uz Pebble Beach i Amelia Island Concours d’Elegance. Već deset godina, BMW Grupa je pokrovitelj ovog događaja koji se organizuje krajem maja u dve vile: Vili d’Este i Vili Erba. Ova dva zdanja bogate istorije tada postaju galerije najvećih automobilskih dostignuća i mesto hodočašća kolekcionara i zaljubljenika iz celog sveta. Izložba u Vili d’Este je događaj zatvorenog tipa rezervisan za izlagače i odabrane pripadnike medija, dok je nedeljna izložba u Vili Erba otvorena za javnost. Našu prvu posetu ovom događaju proveli smo u Vili Erba naoružani Nikonom Z6 koji nam je pomogao da emociju svakog kadra zabeležimo verodostojno i prenesemo upravo onako kako smo ga i mi videli, te ovom prilikom želimo da se zahvalimo Nikon Srbija koji nam je ustupio opremu.
Kao generalni sponzor događaja, BMW je upriličio dve izložbe. Prva je održana u zatvorenom paviljonu i prikazivala je ranu istoriju kompanije od modela Dixi do ekskluzivnijih modela kao što su 327 ili 328 Mille Miglia Roadster. Druga, otvorena, bila je posvećena modelu 507, te su na travnjaku Vile Erba bila izložena četiri primerka ovog retkog kabrioleta, od kojih je jedan bio posebno zanimljiv budući da je pripadao Elvisu Prisliju.
Budući da događaj slavi svoju devedesetu godišnjicu, izloženi automobili su bili tematski podeljeni, od glamuroznih dvadesetih pa sve ka sedamdesetim godinama. Tako su se na jednom mestu našle luksuzne predratne krstarice, ekskluzivni Aston Martini, brojni Ferrariji i Alfe, Jaguar Supersonic, te klasici poput Miure, a imena Pininfarina, Vignale, Zagato, Bertone i Ghia krasila su mnoge bokove. Uz univerzalne objekte svih naših želja, presek raznovrsne istorije automobila činili su i neki nesvakidašnji biseri. Kao potpuno ingeniozan i ni nalik ičemu drugome, među njima se izdvajao Panhard CD Le Mans prototip iz 1964 godine. Ovaj automobil skromnog dvocilindričnog motora zapremine tek 1l koji je svoj manjak snage maestralno nadoknađivao težinom od samo 560kg i koeficijentom otpora vazduha od 0,12, što mu je omogućavalo brzinu od 250km/h, nestvarne performanse za to doba. Uz njega, kao daleko najčudnije vozilo ovogodišnje izložbe bio je Gyro-X, dvotočkaš sa turbinskim motorom i žiroskopskim balansiranjem. U odeljku u kom su se nalazili koncepti, unikatne kreacije i automobilski kurioziteti našao se Vivant 77, dramatični kabriolet inspirisan Skaljoneovim Alfa Romeo BAT prototipima, ali i legendarni Gandinijev Lamborghini Marzal, futuristički koncept sa V12 motorom postavljenim nazad, srebrnim sedištima i gullwing vratima. Uz automobile, na ovoj izložbi gostovalo je i više desetina motocikala, među kojima su se ponovo izdvajali BMW-ovi dvotočkaši iz minulih epoha, ali i nekoliko retromodernih koncepta bavarske fabrike.
Gandinijev rad dobio je još jedno priznanje u obliku BMW-a 2002ti Garmisch, zvanične BMW-ove replike koncepta koji je nestao odmah nakon izlaganja na Salonu automobila u Ženevi 1970. godine. Ovaj koncept je ponovo ujedinio Gandinija i BMW, budući da je slavni italijanski dizajner gotovo pola veka kasnije lično učestvovao u stvaranju ovog automobila. Detaljna reprodukcija originalnog koncepta doživela je svoju premijeru upravo na Concorso d’Eleganza Villa d’Este, gde su posetioci mogli da se dive radikalnoj promeni dizajna oblog BMW-a 2002 u limuzinu sa dvoja vrata oštrih ivica, četvrtastih farova i neobične prednje maske. Takođe, poput pomenutog Marzala, 2002ti Garmisch ima šestougaonu masku zadnje šoferšajbne, što je bio jedan od prepoznatljivih Gandinijevih detalja u tom periodu.
Iako Concorso d’Eleganza slavi prošlost, pogled u budućnost je takođe bio jedna od tema koje su provejavale na travnjacima Vile d’Este i Vile Erba. Retromodernizam je tako bio tema ovogodišnjih koncept automobila, a predvodio ih je Peugeot e-Legend, svojevrsni omaž 504 kupeu koji je za 21. vek reinterpretiran u električni automobil sa prepoznatljivim linijama i enterijerom od tirkiznog pliša. Pored njega, dva koncepta najavljivala su povratak dve zaboravljene marke — Austro-Daimler Bergmeister je plag-in hibrid sa navodnih 1200 konjskih snaga, a studio Ares Design je predstavio svoju viziju DeTomaso Pantere baziranu na Lamborghini Huracanu. Ipak, sve ove koncepte zasenio je Bugatti La Voiture Noire, unikatna kreacija koja dolazi direktno iz Molshajma sa zaporepašćujuće visokom cenom od 16.700.000€.
Da umetnost zapravo ima cenu uverili smo se na štandu RM Sotheby’s koji je za ovaj događaj napravio selekciju ekskluzivnih istorijskih i modernih automobila. Slučajno ili ne, prodajni deo bio je u znaku Zagata, sa nekoliko modernih i istorijskih kreacija iz ove kontroverzne karoserističke kuće. Kao najdramatičniji, među njima su se izdvojili Aston Martin V8 Vantage iz 1987. godine i savremeni Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake, ali uprkos postignutoj ceni od 511.250€ ovaj moderni Aston nije bio ni blizu najskupljeg prodatog automobila ove godine. Naime, peta po redu RM Sotheby’s aukcija u Vili Erba imala je pet milionskih automobila, a najvišu cenu dostigao je Ferrari 500 Mondial iz 1955. godine koji je našao novog čuvara za 3.717.000€. Odmah iza Ferrarija sa bogatom trkačkom istorijom bio je Porsche 550A Spyder koji je dostigao 3.380.000€. Iako ne toliko skupi, drugi interesantni automobili sa ovog štanda bili su Ferrari 250 kog je nekada vozio frontmen benda Jamiroquai, jedna Hispano Suiza, Pegaso, te Cadillac sa V16 motorom.
Jedno tiho hvala upućeno čoveku sa kožnim kaubojskim šeširom i Rej Ban naočarima poput onih koje je nosio Prljavi Hari pretvorilo se u kratak razgovor za pamćenje sa čovekom koji je oživeo legendarni Ferrari 512S Modulo. Smireno, ali ipak entuzijastično, Džejms Glikenhaus je tako iz prve ruke otkrio nekoliko detalja vezanih za ovaj mistični automobil. Naime, kada je iz ruku studija Pininfarina prešao u njegove, Modulo nije bio pokretan iz dva razloga. Prvi je bio činjenica da je prednji trap originalno bio postavljen naopako, zbog čega automobil nije mogao da skreće, a zatim i činjenica da V12 motor nije imao sve potrebne delove. Kao čovek koji zna ponešto o retkim Ferrarijima i ima resurse da ostvari običnom čoveku nemoguće planove, Glikenhaus je sa svojim timom kroz nekoliko meseci pokrenuo ovaj futuristički prototip, dodavši da je na testiranju u i oko Maranela dokazao svoje trkačke korene. Kada je o samom dizajnu reč, Džejms Glikenhaus se pozvao na sliku američkog futuriste Sida Mida i jedan od njegovih automobila koji je inspirisao kreaciju Modula, što je malo poznat detalj vezan za ovaj unikatni automobil.
Pobednik jubilarnog izdanja Concorso D’Eleganza Villa d’Este bio je Alfa Romeo 8C 2900B iz 1937. godine, a nedeljno popodne završeno je defileom svih učesnika po crvenom tepihu. Višečasovna simfonija zvukova motora iz različitih perioda istorije tako je zaključila ovaj prestižni skup, a nama ostavila retku priliku da čujemo i vidimo u pokretu automobile koje smo do tog dana viđali samo na fotografijama. Ponovo se našavši na ulici ispred kamenih zidova kojima je Vila Erba, opasana, vratili smo se u realni svet, ali naš pogled na automobile zauvek je promenjen, a mnogi snovi ostvareni.
AUTOR // Đorđe Sugaris
FOTOGRAFIJE // Vojislav Vujanić
Juuuuuuuuuuuuuuuuuuu
kompletnu galeriju